سخت افزار

جی پی یو (GPU) چیست؟

GPU یا واحد پردازش گرافیکی که با نام پردازنده گزافیکی شناخته میشود،در این مقاله شما را با مفهوم GPU آشنا خواهیم کرد، با کلاور همراه باشید

GPU چیست؟

وارد پردازش گرافیک یک پردازنده قابل برنامه ریزی است که برای Render کردن کلیه تصاویر روی صفحه نمایش کامپیوتر، اختصاص داده شده است.

GPU سریع ترین پردازش گرافیکی را فراهم می کند و برای گیمرها ، یک کارت مستقل است که به PCI Express (PCIe) وصل شده است.

مدار GPU همچنین می تواند بخشی از چیپست مادربرد یا خود تراشه پردازنده باشد.

Graphics Processing Unit ابزاری اختصاصی برای رندر کردن گرافیکی (به‌طور طبیعی به نظر رسیدن تصویر) در کامپیوترهای شخصی، سرور ها و یا در کنسول‌های بازی است.

در واقع GPU همانند CPU در کامپیوتر است ولی وظیفه اصلی آن پردازش اطلاعات مرتبط با تصاویر است.

یک GPU معمولا بر روی کارت‌ های گرافیکی قرار می‌گیرد، اگرچه کارت‌های گرافیکی غیر حرفه‌ای مستقیما بر روی مادربورد به صورت (OnBoard) قرار می‌گیرند.

GPU ابزاری است شامل تعدادی عملگر ابتدایی گرافیکی، که باعث می‌شود نسبت به CPU در خلق تصاویر بر صفحه نمایشگر بسیار سریعتر عمل کنند.

رایج‌ترین عملگرها برای گرافیک دو بعدی کامپیوترها شامل عملگر بیت بلیت است که معمولا در سخت‌افزارهای مخصوص یک “Biltter” نامیده می‌شود.

این عملگرها برای کشیدن مستطیل، مثلث، دایره و قوس بکار می‌روند.

پردازنده‌های گرافیکی جدید، پردازش گرافیک سه بعدی را نیز در کامپیوتر ها انجام می‌دهند.

این واحد گاهی اوقات واحد پردازش بصری یا VPU نیز نامیده می‌شود.

ویژگی‌ های واحد های پردازش گرافیکی جدید برای پردازش و ارائه دادن کارهای دیداری (گرافیکی)، آن‌ها را بسیار کارآمد تر از واحدهای پردازش مرکزی یا CPU در پردازش الگوریتم‌ های پیچیده کرده‌ است.

کار واحد گرافیکی در کامپیوتر چیست؟

چیپ گرافیک به کار رفته در کامپیوتر می‌تواند به سه صورت باشد. کارکرد هر یک از این سه مورد مشابه به هم بوده و فقط در توان خروجی با یکدیگر تفاوت دارند. این سه مورد عبارت‌اند از:

  1. استفاده GPU در کامپیوتر به صورت آنبورد

چیپ واحد پردازش گرافیکی (GPU)در کامپیوتر روی مادربرد قرار گرفته است و نیازی به کارت جداگانه نیست و. در این حالت روی مادربرد یک خروجی گرافیک و یک پورت Display قرار می‌گیرد که می توان مانیتور را به آنجا متصل کرد. کارت‌های گرافیک که به صورت آنبورد در سیستم قرار می گیرند توان گرافیکی متوسطی دارند. در صورتی که CPU در کامپیوتر به صورت آنبورد نصب شود می‌تواند از پس کارهای اداری و معمولی و حتی نرم افزار فتوشاپ بر بیاید.

  1. استفاده GPU در کامپیوتر به‌عنوان چپ قرار گرفته در کنار CPU

در بعضی از پردازنده‌های تولید شده توسط کمپانی اینتل در کنار پردازنده یک چیپ  گرافیک مجتمع نیز قرار می‌گیرد. این کار بیشتر در لپ‌تاپ‌ها و سیستم های یکپارچه All in one رواج دارد. با این کار CPU هم می‌تواند کار پردازش اصلی را انجام دهد و هم از چیپ گرافیکی خود برای کارهای گرافیکی استفاده کند. ابن کار باعث می‌شود که قیمت این دستگاه ها مقرون به صرفه تر باشد و مصرف برق و انرژی و حتی تولید گرما در این دستگاه ها کمتر باشد.

  1. استفاده از GPU در کامپیوتر با استفاده از کارت گرافیک

در این صورت شما مجهز به یک کارت گرافیک قدرتمند خواهید بود. توان هر کدام از کارت‌های گرافیک با یکدیگر متفاوت بوده و دارای قدرت و سرعت های مختلفی می‌باشند. به این ترتیب شما می توانید بر اساس نیاز فعلی خود اقدام به تهیه کارت گرافیک مناسب نمایید. استفاده از واحد پردازش گرافیکی (GPU)در کامپیوتر تحت عنوان کارت گرافیک می‌تواند دست شما را برای انجام انواع پردازش‌های گرافیکی و رندر های گرافیکی و اجرای انواع بازی باز نگه دارد. در صورتی که کارت گرافیک شما مناسب اجرای یک برنامه و یا بازی مورد نظر نباشد این بازی یا برنامه روی سیستم شما خیلی کند اجرا خواهد شد و یا اصلاً اجرا نمی‌شود.

کمپانی‌های تولیدکننده GPU :

کمپانی‌های بسیاری در زمینه تولید پردازنده‌ گرافیکی فعالند.

در سال 2008 ، اینتل، انویدیا و AMD/ATI به ترتیب با ۴۹.۵٪ و ۲۷.۸٪ و ۲۰.۶٪ از سهم بازار در صدر تولیدکنندگان GPU بودند.

البته در این آمار، پردازنده‌های گرافیکی مجتمع با CPU اینتل نیز محاسبه شده‌اند.

اگر آن‌ها را در نظر نگیریم، انویدیا و ATI تقریبا کل بازار را در اختیار دارند.

دو شرکت کوچکتر S3 Graphics و Matrox نیز به تولید پردازنده‌ گرافیکی می‌پردازند.

در این مطلب GPU را همراه کاربرد های آن معرفی کردیم شما چه مدل کارت گرافیم و GPU استفاده می کنید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

One thought on “جی پی یو (GPU) چیست؟

  1. ... گفت:

    شما میتوانید بهترین نوع این کارت گرافیک ها را از ابررایانه سیمرغ در دانشگاه امیرکبیر به طور مجازی خریداری نمایید.
    با تخفیفات دانشجویی و تخفیفات شرکت های دانش بنیان.
    تا آخر دی ۱۴۰۱ دارای ۶۰ درصد تخفیف خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *