اخبار تکنولوژی

آمار جدید از پذیرش کند ویندوز 11 توسط کاربران خبر می‌دهد

براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از Lansweeper،‌ اکنون تنها ۱٫۴۴ درصد از رایانه‌های شخصی از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند.

اگرچه مایکروسافت به‌شدت در حال تبلیغ آخرین نسخه‌ی ویندوز ۱۱ خود است، اما پذیرش این سیستم‌عامل تا حد زیادی چالش‌برانگیز است. آخرین تحقیقات بازار نشان می‌دهد ویندوز ۱۱ تنها روی ۱٫۴۴ درصد از رایانه‌های شخصی موجود در بازار امروز اجرا می‌شود و همین آمار جدیدترین سیستم‌عامل را پشت پلتفرم‌های قدیمی‌تری مانند ویندوز XP و ویندوز ۷ قرار می‌دهد.

داده‌های بازار ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزار مدیریت دارایی Lansweeper نشان می‌دهد ارتقاء به ویندوز ۱۱ در طول سه ماه گذشته تقریباً سه برابر شده است، اما نرخ پذیرش کلی همچنان ناچیز است. این اطلاعات می‌گویند سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر، مانند ویندوز XP و ویندوز ۷، سهم بیشتری از بازار را نسبت به ویندوز ۱۱ دراختیار دارند.

بررسی بیش از ۱۰ میلیون دستگاه مایکروسافت توسط نرم‌افزار مدیریت رایانه شخصی Lansweeper نشان داد که اکنون ۱٫۴۴ درصد آن‌ها از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند که نسبت به ۰٫۵۲ درصد رایانه‌های شخصی که در ژانویه از سیستم‌عامل استفاده می‌کردند، افزایش یافته است.

دیجیتال ترندز با استناد به داده‌های Lansweeper نوشت، سهم بازار ویندوز ۷ برابر ۴٫۷ درصد و ویندوز XP برابر ۱٫۷۱ درصد است. ویندوز ۱۰ همچنان با دراختیار داشتن ۸۰٫۳۴ درصد سهم جلوتر از همه است. احتمالاً این مسئله به سهولت نصب و به‌روزرسانی آن مربوط می‌شود.

احتمالاً دلیل اصلی نصب پایین ویندوز ۱۱، دشواری ارتقای سیستم‌های قدیمی‌تر به آخرین نسخه‌ است. اوایل، مایکروسافت محدودیت‌های سخت‌افزاری را برای ویندوز ۱۱ اعمال کرده بود و می‌گفت فقط رایانه‌های شخصی خریداری‌شده در چند سال گذشته واجد شرایط اجرای آخرین سیستم‌عامل هستند. در واقع، طبق گزارش Lansweeper، بیش از نیمی از رایانه‌های شخصی امروزی نمی‌توانند به ویندوز ۱۱ ارتقا یابند. این شرکت در توضیحات خود نوشت:

داده‌های Lansweeper براساس بررسی ۳۰ میلیون دستگاه ویندوزی از ۶۰ هزار سازمان نشان می‌دهد که به‌طور متوسط ​​تنها ۴۴٫۴ درصد از ورک‌استیشن‌ها واجد شرایط دریافت ارتقای خودکار هستند. تقریباً شش ماه پس از زمان عرضه‌ی اولیه ویندوز ۱۱ برای عموم مردم، پذیرش کلی کند است، زیرا تحقیقات قبلی Lansweeper نشان داد ۵۵ درصد از دستگاه‌های اسکن‌شده قابلیت ارتقا به ویندوز ۱۱ را ندارند.

اطلاعات Lansweeper در تضاد شدید با ارائه‌دهنده نرم‌افزار مانیتورینگ رایانه AdDuplex است که آخرین داده‌های آن نرخ پذیرش ۱۹٫۴ درصد را نشان می‌دهد. بااین‌حال، تحقیقات AdDuplex ادعا می‌کرد رشد ویندوز ۱۱ در ماه گذشته راکد بوده و تنها افزایش ۰٫۱ درصدی نسبت به سایر نسخه‌های ویندوز در سهم بازار داشته است.

جک گلد، تحلیلگر اصلی J. Gold Associates، گفت آمار منتشرشده توسط AdDuplex از میزان پذیرش ویندوز ۱۱ عدد بالایی را نشان می‌دهد و اظهارات Lansweeper مبنی بر اینکه ۵۵ درصد از ماشین‌ها نمی‌توانند این سیستم‌عامل را اجرا کنند، احتمالاً دقیق نیست. گلد می‌گوید:

صادقانه بگویم شک دارم که ویندوز ۱۱ روی ۱۹ درصد از همه‌ی دستگاه‌های مورد استفاده امروزی اجرا شود، زیرا ویندوز ۱۰ تنها روی حدود ۷۵ درصد (یا بیشتر) از دستگاه‌های موجود اجرا می‌شود. این بدان معنا است که حدود ۲۵ درصد از دستگاه‌های دارای ویندوز ۱۰ را می‌توان به ویندوز ۱۱ ارتقا داد. برای من سخت است باور کنم ۲۵ درصد از تمام دستگاه‌های دارای ویندوز ۱۰ حتی با نسل جدید سیستم‌عامل سازگار هستند.

به گفته گلد، هر دستگاهی که بیش از چند سال از عمر آن گذشته باشد، با ویندوز ۱۱ سازگار نبوده و درنتیجه قابل ارتقا نیست.

در دسامبر، داده‌های AdDuplex نشان داد پذیرش ویندوز ۱۱ به نزدیک ۹ درصد رسیده است. این عدد دوباره با ارقام منتشرشده توسط Lansweeper در تضاد بود. در آن زمان، شرکت مذکور می‌گفت نرخ پذیرش جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت توسط کاربران کمتر از یک درصد است.

مایکروسافت به منظور ترغیب کاربران برای به‌روزرسانی به ویندوز ۱۱ تلاش کرده است، اما اکثریت قاطع تصمیم گرفته‌اند که به استفاده از ویندوز ۱۰ ادامه دهند. مدتی است که این شرکت کمی از موضع خود پایین آمده، البته هنوز هم دستگاه‌هایی که واجد شرایط تلقی نمی‌شوند مجبور هستند ویندوز ۱۱ را به صورت دستی نصب کنند و به انجام هک رجیستری نیاز دارند.

شرایطی که خود مایکروسافت ایجاد کرده باعث می‌شود پذیرش سیستم‌عامل جدیدش از سوی کاربران سخت‌تر شده و این مقاومت بخصوص از سوی کسانی که با پلتفرم‌های پیشرفته‌تر احساس راحتی نمی‌کنند، افزایش پیدا کند. بااین‌حال، اجرای سیستم‌عامل‌های قدیمی که روزهای آخر عمر خود را سپری کرده و به‌روزرسانی‌، پچ‌های امنیتی یا اصلاحات مهم سیستم را دریافت نمی‌کنند، خطرها امنیت سایبری را نیز به همراه دارد.

با نگاه به گذشته متوجه می‌شویم که عموماً کسب‌وکارها نسبت به مصرف‌کنندگان در ارتقای سیستم‌های خود کندتر عمل می‌کنند. اگر نرم‌افزارهای مورد نیاز در سیستم‌عامل فعلی شرکت‌ها به خوبی عمل کنند، دیگر دلیل خاصی برای به‌روزرسانی وجود نخواهد داشت. به‌طور کلی، برای آن‌ها ثبات و عملکرد خوب مهم‌تر از جذابیت بصری سیستم است.

استیو کلینهانس، معاون تحقیقات گارتنر، موافق است که مشتریان تجاری واقعاً به‌دنبال سیستم‌عامل جدید نیستند و انتظار نمی‌رود تا سال ۲۰۲۳ این کار را انجام دهند. بااین‌حال، وی گفت برای نتیجه‌گیری درباره موفقیت ویندوز ۱۱ «کمی» زود است.

اگرچه میزان پذیرش تدریجی در حال افزایش است، اما بدیهی است که ارتقای ویندوز ۱۱، بخصوص در حیطه‌ی کسب‌و‌کار، با آن سرعتی که مایکروسافت انتظار داشت انجام نمی‌شود. بسیاری از سازمان‌ها از خرید دستگاه‌های جدید که شرایط سخت‌افزاری سیستم‌عامل جدید را برآورده می‌کنند سر باز می‌زنند، درحالی‌که برخی دیگر حتی برنامه‌ای برای ارتقای ویندوز ۱۰ ندارند زیرا تا سال ۲۰۲۵ به خوبی کار کرده و پشتیبانی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *