اخبار تکنولوژی

کمبود قطعات لپ‌تاپ با از سرگیری قرنطینه کرونایی در چین شدت گرفت

با اعمال محدودیت‌های جدید چین برای مقابله با گسترش ویروس کرونا، شرایط کمبود قطعات لپ‌تاپ وضعیت بدتری خواهد داشت.

انواع قطعات لپ‌تاپ ازجمله کانتکورها، سیم‌کشی‌ها، PCB، پلاستیک، قطعات فلزی و قالب‌ها که همگی از مدت‌ها قبل با کاهش عرضه مواجه شده‌ بود، به‌دلیل اختلالات تولید و حمل‌ونقل ناشی از قرنطینه‌ها و محدودیت‌های مداوم کووید در شانگهای و کونشان و دیگر شهرهای مؤثر چین در زنجیره‌ی تأمین این منابع با کمبود مواجه شده‌اند.

به‌گزارش DigiTimes، قطعات لپ‌تاپ در حال پیوستن به آی‌سی‌های مدیریت توان (PMIC) و سایر تراشه‌های خاص هستند تا فهرست تراشه‌های کم‌عرضه و قطعات تولید نوت‌بوک را گسترش دهند. به‌گفته‌ی این منابع، این وضعیت درکنار مشکلات لجستیکی ناشی از قرنطینه، مشکلات زیادی را برای کل زنجیره‌ی تأمین بخش نوت‌بوک ایجاد می‌کند.

قرنطینه‌ در شانگهای و کونشان که ابتدا پیش‌بینی شده بود تنها یک تا دو هفته ادامه یابد، احتمالاً یک ماه دیگر ادامه خواهد یافت. منابع خبری خاطرنشان کردند که عملیات مونتاژ تولیدکنندگان ‌لپ‌تاپ ازجمله Quanta Computer و Inventec در کارخانه‌های شانگهای، از زمان شروع قرنطینه‌ی شهر در ۲۸ مارس مختل شده است. قرنطینه‌ها در شهر کونشان، مرکز اصلی تولید لپ‌تاپ و قطعات، تا ۲۷ آوریل تمدید شده است و امکان دارد تا پس از تعطیلات روز کارگر لغو نشود.

قرنطینه در شانگهای و کونشان نه‌تنها باعث تعلیق تولید لپ‌تاپ در کارخانه‌ای این دو شهر شده است؛ بلکه مونتاژ نوت‌بوک در چونگ‌کینگ و چنگدو را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است؛ زیرا موجودی بسیاری از قطعات مثل کانکتورها، سیم‌کشی‌ها، بردهای PCB و قطعات فلزی مکانیکی در حال اتمام است. به‌گفته‌ی منابع، مونتاژکنندگان در این شهرها معمولاً موجودی اندکی را برای این قطعات نگه می‌دارند که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را دوباره پر کرد؛ اما رکود لجستیکی ناشی از قرنطینه دوباره‌سازی را به کاری دشوار تبدیل کرده است.

برخی منابع اشاره کرده‌اند که مونتاژ لپ‌تاپ به بیش از ۱,۰۰۰ قطعه نیاز دارد؛ بنابراین برندهای فروشنده و شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ‌های این برندها معمولاً با مشکل کمبود قطعات مواجه هستند. البته برای پردازنده‌ها (CPU) و DRAM این شرکت‌ها می‌توانند با امضای قراردادهای بلندمدت با فروشندگان، عرضه‌ی کافی را تضمین کنند.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ اعلام کرده‌اند که اندازه‌گیری شکاف کمبود قطعات دشوار است؛ زیرا برای تولید هر مدل از نوت‌بوک‌های مدنظر برندهای فروشنده‌ی این محصولات به قطعات متفاوتی نیاز است. منابع خبری نیز اشاره کرده‌اند احتمالاً این کمبود به اقلام ارزان‌قیمت‌تر، ازجمله کارتن‌های بسته‌بندی نیز سرایت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *