اخبار تکنولوژی

ال‌جی برای تأمین نیازهای اپل ۲٫۸۱ میلیارد دلار در ساخت پنل‌های OLED سرمایه‌گذاری خواهد کرد

گفته می‌شود ال‌جی دیسپلی قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ حدود ۲٫۸۱ میلیارد دلار در زیرساخت تولید نمایشگرهای OLED آیفون و آیپد سرمایه‌گذاری کند.

شایعات اخیر حاکی از آن است که اپل قصد دارد آیپدها و مک‌بوک‌های آینده را به نمایشگر اُرگانیک ال‌ای‌دی (OLED) مجهز کند و همین امر نیاز اپل را به تهیه پنل‌های یادشده از شرکت‌های ثالث، نظیر ال‌جی و سامسونگ را دوچندان خواهد کرد. حال در جدیدترین اخبار، گفته می‌شود ال‌جی طبق چشم‌اندازی دو تا سه‌ساله قصد دارد ۳٫۳ تریلیون وون (معادل ۲٫۸۱ میلیارد دلار) در ایجاد زیرساخت‌های تولید نمایشگرهای مذکور در سایز کوچک سرمایه‌گذاری کند.

به‌طورکلی، گمان می‌رود سرمایه‌گذاری شرکت کره‌ای هم‌سو با نیازهای روزافزون اپل صورت می‌گیرد؛ چراکه ال‌جی دومین تأمین‌کننده نمایشگر محصولات اپل محسوب می‌شود و طبق برآورد‌ها، این شرکت سال گذشته میلادی بیش از پنج برابر افزایش سفارش پنل را از اپل دریافت کرده است! افزون‌براین، چندی پیش مشخص شد ال‌جی در حال خرید تجهیزات با هدف تولید نمایشگرهای پروموشن (Promotion) برای استفاده در مدل‌های پرو آیفون ۱۳ است. اکنون، گزارش جدید می‌تواند مُهر تأییدی بر مجهزشدن سایر محصولات اپل به نمایشگر OLED در آینده‌ای نزدیک باشد.

این گزارش را ابتدا نشریه چینی‌زبان IT Home منتشر و در آن ادعا کرد که نشریه مذکور پرونده‌های قانونی مربوط به سرمایه‌گذاری ال‌جی را کشف کرده است. شواهد نشان می‌دهد ال‌جی دولت کره‌جنوبی را از ساخت کارخانه جدیدش در پاوجو واقع در استان گیونگ‌گی مطلع کرده است.

در این گزارش، آمده است که ایجاد زیرساخت‌های جدید می‌تواند تولید پنل‌هایی با اندازه کوچک تا متوسط ال‌جی را در هر خط‌تولید از ۳۰ هزار به ۶۰ هزار پنل در ماه افزایش دهد. این بدان‌معنی است که ال‌جی از هر خط‌تولید می‌تواند سالانه ۷۲۰ هزار پنل OLED تولید کند.

طبق گزارش‌های قبلی، امسال سامسونگ، تنها تأمین‌کننده پنل‌ OLED مجهز به ترانزیستور فیلم‌نازک (TFT) پلی‌کریستالی دماپایین موسوم به LTPO خواهد بود و از قرار معلوم، تنها مدل‌های پرچم‌دار آیفون ۱۳ به نمایشگر مذکور مجهز می‌شوند. فناوری LTPO به تولید نمایشگرهای کارآمدتر منجر می‌شود که وظیفه روشن و خاموش کردن پیکسل‌های مختلف نمایشگر را برعهده دارند.

تکنولوژی LTPO این اجازه را به گوشی هوشمند می‌دهد که نرخ نوسازی تصویر را از ۱ تا ۱۲۰ هرتز به‌صورت متغیر و با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به نیاز تغییر دهد و بهره‌وری از انرژی را بیشتر کند. درمجموع، فناوری یادشده بدون کاهش شارژدهی می‌تواند سرعت نوسازی ۱۲۰ هرتز را برای پیمایش روان‌تر و بیشتر و حرکت روان انیمیشن‌ها و بهبود پاسخ‌دهی به فرامین فراهم کند.

برای مدل‌های غیر از پرو، اپل به استفاده از پنل‌ TCT از نوع OLED مجهز به ترانزیستورهای سیلیکون چندبلوری با درجه حرارت پایین (LTPS) ادامه خواهد داد که ال‌جی دیسپلی ارائه می‌دهد. سامسونگ احتمالا ۸۰ میلیون واحد نمایشگر برای آیفون بعدی تولید می‌کند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱، بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون پنل OLED برای اپل ارسال شود که ظاهرا سهم ال‌جی ۳۰ میلیون واحد نمایشگر برای آیفون ۱۳ و درمجموع ۵۰ میلیون واحد برای کل مدل‌های آیفون (شامل مدل‌های سال پیش) است.

تاکنون، نه اپل و نه ال جی درباره گزارش ذکرشده اظهارنظری نکرده‌اند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد این گزارش با‌‌‌‌توجه‌‌‌به فعل‌وانفعالات زنجیره تأمین محصولات اپل، به واقعیت نزدیک باشد. گفتنی است سامسونگ نیز در حال گسترش خطوط تولید نمایشگرهای OLED برای تأمین برخی مک‌بوک‌های آینده است. اخیرا در گزارشی ادعا شد غول کره‌ای صنعت نمایشگر در حال به‌روزرسانی یکی از خطوط تولیدش به‌منظور تأمین نمایشگرهای OLED در اندازه بزرگ است و ظاهرا مک‌بوک پرو ۱۷ اینچی و آیپد ایر ۲۰۲۲ محتمل‌ترین محصول برای مجهزشدن به این نمایشگر محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *