اخبار تکنولوژی

لپ تاپ سه بعدی جدید ایسر بدون نیاز به عینک

لپ‌تاپ ConcerD 7 SpatialLabs Edition ایسر از دوربین‌های ردیابی چشم برای نمایش محتوای سه‌بعدی بدون عینک استفاده می‌کند.

ایسر سرانجام فناوری 3D SpatialLabs بدون عینک را به لپ‌تاپی که می‌توانید خریداری کنید، آورده است؛ این شرکت رسما نسخه ConceptD 7 SpatialLabs Edition را معرفی کرد.

به گزارش ورج، SpatialLabs که اوایل امسال معرفی شد، مجموعه‌ای از ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را با یکدیگر ترکیب می‌کند. این ویژگی‌ها شامل یک دوربین استریو مخصوص با دو سنسور که چشم‌ها و سر شما را ردیابی می‌کند، یک لنز نوری روی صفحه‌نمایش که دو تصویر کمی متفاوت به چشم شما نشان می‌دهد و نرم‌افزار رندرینگی می‌شود که تصاویر سه‌بعدی را به‌صورت لحظه‌ای هنگام حرکت شما تنظیم می‌کند.

هدف ایسر از ساخت محصول جدید خود این است که نمایش سه‌بعدی به کاربران امکان بدهد به جای یک صفحه معمولی، پروژه‌های سه‌بعدی CAD، چاپ سه‌بعدی، معماری یا انیمیشن را واقعا به‌صورت سه‌بعدی مشاهده کنند؛ این پروژه به‌عنوان بخشی از مجموعه محصولات ConceptD برای طراحان و توسعه‌دهندگان توسعه یافته است. یکی از خبرنگاران ورج به نام مونیکا چین توانسته بود اوایل امسال محصول مذکور را امتحان کند؛ وی پس از آزمایش ConceptD 7 SpatialLabs Edition آن را «بسیار چشمگیر» نامید. البته هنوز کاربردی و مفید بودن این فناوری در دنیای واقعی بررسی نشده است.

یک صفحه‌نمایش سه‌بعدی بدون محتوای سه‌بعدی چیز خاصی برای ارائه ندارد؛ به همین دلیل ایسر چند ابزار مانند SpatialLabs Model Viewer ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهند فایل‌های سه‌بعدی را از نرم‌افزارهایی مانند Autodesk Fusion 360 ،Rhinoceros و ZBrush به دستگاه خود منتقل کنید. ایسر می‌گوید در حال کار با توسعه‌دهندگان است تا بتواند راه‌حل‌های یکپارچه‌تری برای آینده ارائه بدهد؛ اما دسترسی محدود فناوری به این لپ‌تاپ به این معنی است که عرضه آن به احتمال زیاد کند خواهد بود.

این شرکت همچنین یک اپ SpatialLabs Go با پیشرفت‌های هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. ایسر می‌گوید این فناوری به شما امکان می‌دهد محتوای دوبعدی (از جمله فیلم‌ها، تصاویر، بازی‌های ساده و فید وب کم شرکت‌کنندگان یک کنفرانس ویدئویی یا تماس تصویری) را به استریوسکوپ سه‌بعدی تبدیل کنید.

اگر فناوری‌های فانتزی سه‌بعدی را کنار بگذاریم، باز هم ConceptD 7 SpatialLabs Edition یک لپ‌تاپ درجه یک است. البته اگر به قدرت مورد نیاز دستگاه برای انجام تمام رندرهای لحظه‌ای و مدل‌سازی سه‌بعدی ایسر فکر کنید، متوجه می‌شوید با یک لپ‌تاپ معمولی سروکار ندارید. ایسر هنوز اطلاعات دقیق پیکربندی این لپ‌تاپ ارائه نداده است؛ اما می‌توان انتظار داشت در دستگاه مذکور از پردازنده‌ اینتل Core i7-11800H، تا ۳۲ گیگابایت رم DDR4 (که تا ۶۴ گیگابایت قابل ارتقاء توسط کاربر است)، Nvidia RTX 3080 و ۲ ترابایت SSD NVMe استفاده شده باشد. به‌طور طبیعی، تنها یک گزینه برای نمایشگر وجود دارد: یک پنل LCD با اندازه ۱۵٫۶ اینچ که رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ در حالت دوبعدی و ۱۹۲۰ در ۲۱۶۰ در حالت سه‌بعدی ارائه می‌دهد.

البته چنین سخت‌افزاری ارزان‌قیمت نیست؛ ایسر می‌گوید ConceptD 7 SpatialLabs Edition در ماه دسامبر در اروپا، خاورمیانه و آفریقا با قیمت بسیار چشمگیر ۳۵۹۹ یورو (حدود ۴۱۶۰٫۳۲ دلار) عرضه می‌شود. این لپ‌تاپ در سال ۲۰۲۲ در آمریکای شمالی در دسترس خواهد بود؛ اما قیمت و تاریخ دقیق آن هنوز اعلام نشده است.

ایسر دیگر لپ‌تاپ‌های ConceptD 3 خود را نیز به‌روز می‌کند: Clamshell ConceptD 3 و ConceptD 3 Pro از نمایشگر ۱۶ اینچی با نسبت ابعاد ۱۶:۱۰ برخوردار می‌شوند. همچنین لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی جدید ConceptD 3 Ezel و ConceptD 3 Ezel (که طراحی لولای لپ‌تاپ‌های کانورتیبل ایسر را به قیمت ‌به‌صرفه‌تری می‌رساند) در راه هستند.

لپ‌تاپ‌های ConceptD 3 and ConceptD 3 Pro در ژانویه ۲۰۲۲ در ایالات متحده آمریکا عرضه و قیمت آن‌ها به ترتیب از ۱۶۹۹٫۹۹ دلار و ۱۸۹۹٫۹۹ دلار شروع خواهد شد. ConceptD 3 Ezel در ماه نوامبر با قیمت ۱۸۹۹٫۹۹ دلار در دسترس خواهد بود؛ درحالی‌که ConceptD 3 Ezel Pro در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ با قیمت ۱۹۹۹٫۹۹ دلار عرضه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *