اخبار تکنولوژی

لپ تاپ‌های مجهز به گرافیک Intel Arc با قیمتی بالاتر از حد انتظار عرضه شدند

لپ‌ تاپ‌های جدید مجهز به تراشه‌های گرافیکی Intel Arc سرانجام دردسترس قرار گرفته‌اند، اما قیمتشان بسیار بیشتر از حد انتظار است.

نوت‌بوک‌ها و اولترابوک‌های مجهز به پردازنده‌های جدید سری اینتل آرک آلکمیست (Intel Arc Alchemist) پس از چند هفته انتظار، سرانجام روانه‌ی بازار شده‌اند، بااین‌حال قیمت این محصولات به‌شکل غیرقابل‌منتظره‌ای بالا است. اولین نوت‌بوک‌های جدید متعلق‌ به شرکت‌های ایسوس و HP هستند و از پردازنده‌ی گرافیکی A370M اینتل استفاده می‌کنند.

قیمت پایه‌ی مدل ایسوس ۱٬۴۰۰ دلار است و علاقه‌مندان به لپ‌ تاپ تولیدشده توسط HP باید ۲٬۰۰۰ دلار پرداخت کنند.

براساس گزارش Tom’s Hardware، لپ‌ تاپ ۱٬۴۰۰ دلاری سری Zenbook ایسوس که در دسته‌ی لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر (دو در یک) جای می‌گیرد متکی‌بر پردازنده‌ی مرکزی ۱۲ هسته‌ای Intel Core i7-12700H به‌همراه ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5، یک ترابایت درایو SSD و البته تراشه‌ی گرافیکی A370M است. لپ‌تاپ موردبحث از نمایشگر ۱۵٫۶ اینچ لمسی با وضوح ۲٬۸۸۰ در ۱٬۶۲۰ پیکسل استفاده می‌کند و به‌لطف لولای ۳۶۰ درجه، امکان استفاده از آن به‌عنوان تبلت نیز وجود دارد.

لپ‌تاپ ۲٬۰۰۰ دلاری اچ‌پی نیز در دسته‌ی محصولات تبدیل‌پذیر جای می‌گیرد و از همان تراشه‌ی گرافیکی A370M استفاده می‌کند. این لپ‌تاپ جدید سری Spectre مجهز به پردازنده‌ی مرکزی ۱۲ هسته‌ای Core i7-1260P و ۱۶ گیگابایت رم و یک ترابایت درایو SSD است.

لپ‌تاپ جدید HP نمایشگر بزرگ‌تری نسبت‌ به لپ‌تاپ ایسوس دارد (۱۶ اینچ) و محتوای بصری را با نسبت تصویر ۸:۵ و وضوح ۳٬۸۴۰ در ۲٬۴۰۰ پیکسل نمایش می‌دهد. این لپ‌تاپ را نیز می‌توان در حالت تبلت استفاده کرد.

هر دو نوت‌بوک جدید ایسوس و HP در دسته‌ی محصولات سری Evo اینتل قرار می‌گیرند و این یعنی دارای جدیدترین استانداردهای ارتباطی نظیر وای فای ۶ و تاندربولت ۴ هستند. لپ‌تاپ‌های عضو Evo باید عمر باتری حداقل ۹ ساعته داشته باشند و به‌صورت فوری از حالت Sleep خارج شوند.

قیمت ۱٬۴۰۰ و ۲٬۰۰۰ دلاری لپ‌تاپ‌های جدید ایسوس و HP برای لپ‌تاپ‌های باریک، سبک و مدرن سری Evo چندان تعجب‌برانگیز نیست. به‌طور معمول وقتی درباره‌ی لپ‌تاپ‌های Evo صحبت می‌کنیم،‌ قیمت محصول سربه‌فلک می‌کشد و این گفته به‌طور ویژه برای لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر صدق می‌کند.

با قضاوت از روی قابلیت‌ها و مشخصات فنی شاید قیمت ۱٬۴۰۰ و ۲٬۰۰۰ دلاری قابل‌توجیه باشد، اما وقتی از زاویه‌ی گیمینگ به ماجرا نگاه کنیم، با لپ‌تاپ‌هایی واقعاً گران‌قیمت طرف هستیم. درحال‌حاضر با پرداخت ۱٬۴۰۰ تا ۲٬۰۰۰ دلار می‌توانید لپ‌تاپ‌های گیمینگی با فرم‌فکتور نسبتاً مشابه بخرید که به‌جای تراشه‌ی گرافیکی سطح پایین A370M از کارت گرافیک پرقدرت RTX 3060 یا RTX 3070 استفاده می‌کنند.

برای نمونه، Asus ROG Zephyrus G14 را در نظر بگیرید که با پرداخت حدوداً ۱٬۵۰۰ دلار قابل‌ تهیه است. این لپ‌تاپ مخصوص بازی از پردازنده‌ی مرکزی AMD Ryzen 9 5900HS و پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3060 استفاده می‌کند.

پردازنده‌ی گرافیکی Arc A370M اینتل با معیارهای امروز، در دسته‌ی تراشه‌های پرقدرت جای نمی‌گیرد. به ادعای AMD، پردازنده‌ی گرافیکی RX 6500M این شرکت بین ۲۷ تا ۱۱۴ درصد سریع‌تر از A370M ظاهر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *